Perlembagaan Filipina



Yang dicadangkan penggantian Perlembagaan Filipina di sebab dibangunkan ini sementara Filipina adalah koloni lebih Amerika Syarikat dan jadi dibuat pengaruh Amerika dan tidak bahawa sehingga kini yang perbekalan dalam menyelesaikan masalah dan yang menjawab untuk keperluan rakyat. Pakai oleh Kongres dalam dua puluh-empat bulan agustus tahun Republik Bertindak Beberapa yang dipanggil untuk Perlembagaan konvensi pada tahun dan dilakukan pada puluhan bulan November tahun pemilihan perwakilan untuk Perlembagaan konvensi. Perlembagaan konvensyen bertemu pada hari pertama bulan juni tahun tapi sebelum selepas Konvensyen telah diisytiharkan oleh Marcos undang-Undang Tentera pada bulan September tahun dan ipinabilanggo beberapa delegadong terhadap Marcos. Pada Mei, tahun, dimaklumkan delegadong Eduardo Quintero (mantan duta besar Filipina ke Pbb dari Leyte) rasuah us $, satu kumpulan untuk mempengaruhi mengundi pada cadangan di Konvensi melarang berjalan semula pemilihan Presiden dan melarang istri presiden untuk menjalankan sebagai presiden. Didefinisikan oleh Quintero bahawa kumpulan nanuhol termasuk dua Belas perwakilan dari Samar-Leyte bersama-sama dengan nina Imelda Marcos dan Paz Mate isteri Rep.

Rangka mencadangkan Konstitusi baru telah diterima dalam dua puluh sembilan bulan November tahun. Antara ketentuan tersusun Perlembagaan penggantian sistem kerajaan dari presiden (presiden) ke arah parlamentaryan di mana Presiden adalah untuk mewakili kepimpinan negeri, Perdana Menteri dipilih oleh Dewan Negara yang melaksanakan kuasa kerajaan bersama-sama dengan Kabinet, dan Dewan Negara terdiri dari satu rumah (ekadewan) dengan kuasa untuk membuat undang-undang. Tanda Kautusuan pamapanguluhan dalam tiga puluh bulan November tahun yang menetapkan pemungutan suara yang idadaos pada lima belas bulan januari tahun untuk pagbotohan yang dicadangkan Perlembagaan. Tanda ketiga presiden yang mencipta dalam setiap barrio dari kota atau kota dan di setiap daerah di bandar Dewan rakyat atau Warga Perhimpunan untuk membesarkan dasar penyertaan rakyat dalam cara demokrat.

Pada bulan januari, pakai oleh Perhimpunan Perlembagaan

Datang ke kesan konstitusi baru dalam tujuh belas bulan januari tahun oleh Proklamasi Sebagai Mark dengan undi memihak untuk, dan mengundi rintangan. Yang sah pengesahan tahun Perlembagaan dipertikaikan dalam beberapa kes difailkan di Mahkamah agung Filipina. Antara mata mengangkat melawan keabsahan pengesahan: mengundi adalah melalui mulut sedangkan artikel Perlembagaan memerlukan mengundi, bilangan mengundi disebut dalam proklamasi telah dicipta oleh Benjamin Romualdez sedangkan pesuruhjaya COMELEC yang menolak untuk mengambil bahagian dalam proses menipu akan dikeluarkan, dan tidak ada bebas ungkapan orang kerana iklim takut dicipta oleh undang-Undang Tentera. Itu petisi kumukwestiyon secara umum, ia telah dibuang Mahkamah agung di undi. Menurut ini ketentuan yang memindahkan oleh Konstitusi, harus berkumpul segera Mark Sementara Perhimpunan Nasional pada pengesahan dari tahun Perlembagaan dan dewan negara harus di matikan melantik Presiden interim dan sementara Perdana Menteri. Bagaimanapun, ia tidak dibuat Mark dan digantung Marcos pelaksanaan tahun Perlembagaan dalam hal ini dengan tempoh kecemasan dan dia harus meneruskan undang-Undang Tentera. Sebaliknya, Mark telah mencadangkan amiyenda dalam referendum pada enam belas oktober pakai pada tahun itu termasuk ketentuan: berturut-turut Sementara perhimpunan Nasional Sementara Perhimpunan Nasional, Presiden semasa akan terus menjalankan kuasa di bawah Perlembagaan dan semua kuasa yang diberikan kepada Presiden Filipina dan Perdana Menteri Filipina tahun Perlembagaan, dan Presiden akan terus berlatih kuasa untuk membuat undang-undang untuk mengangkat undang-Undang Tentera